22 Ocak 2019 Salı
Melek Engin Aktemur

Melek Engin Aktemur

aktemurmelek@gmail.com

Çıktı Al

Tüm Yazılarını Listele

Kadın Psikolojisi Uluslararası aile içi şiddet

Melek Engin Aktemur

31 Ekim 2018 tarihli yazısı

Tanımlar:

Aile içi şiddet ‘’ bir kişinin  yakın ilişkide bulunduğu  diğer kişiye  adaletsiz güç  kazanmak yada gücü, kontrolü ve otoriteyi  kötüye kullanımını  devam ettirmek amacı ile büyük ölçüde  fiziksel cinsel ve psikolojik  kötü davranma içeren  suiistimal edici  davranışlarda bulunmasıdır.

Aile içi şiddet hakkında uluslararası Yasalar

Rapora göre (Comaraswamy 2000)  uluslararası insan hakları yasasının altında ,eyaletler  sadece kendileri  insan hakları ihlallerinden kaçınmakla kalmamalı, ayrıca failler  tarafından vatandaşlara yapılan insan hakları  suistimallerini önlemeli ve bunlara müdahale edilmelidir.

Aile içi şiddetin çeşitleri

Wallance (1998) Walkeren iyi bilinen  ‘’şiddet döngüsünü’’ eş dayağında önemli bir kavramsallaştırma olarak alıntılamıştır. Bu döngüye göre ilk aşama,  failin artarak sinirlendiği ve eşini hafice dövmeye başladığını ‘’ gerginlik  oluşması aşamasıdır. Bunu failin aşırı derecede saldırgan hale geldiği  patlama aşaması takip eder.

Son olarak  failin durup özür dilediği ve bir daha eşini incitmeyeceğine dair söz verdiği süreç olan  ‘’sakin sevgi içeren ara’’ aşaması gerçekleşir. Bir başka  yaklaşımda Johnson ve Ferroro (2000) eş şiddetinde  aşağıdaki dört kategoriyi tanımlamıştır.

1-      Yaygın eş saldırganlığı:  Tartışma durumunda ortaya çıkar, suiistimal edici, saldırgan davranışlara dönme olasılığı azdır.

2-      Yakın Terörizm: Diğer insanı kontrol etme aracı olarak kullanılan  ve saldırılara  evrilme şansı daha çok olan  davranış şeklidir.

Bu davranış kadınlardan çok erkekler tarafından sergilenmekte ve yaralanma ve duygusal suiistimal olasılığı taşımaktadır.

3-      Saldırgan Direnç: Şiddet uygulayan eşlerine karşı kadınların kullandığı şiddetdir.

4-      Ortak Saldırgan Kontrol:Her iki partnerin  diğerini kontrol etmek için şiddete başvurduğu  sıradışı bir davranış şeklidir.

 

Aile İçi Şiddetin Kültürlerarası Çalışmaları

 

Flake(2005)Ataerkil bir toplum olarak görülen Freuda aile içi şiddeti inceleemiştir.Bilgi 15 – 49 yaş arasındaki  ulusal olarak temsil edici 27000 den fazla kadından  toplanmıştır.Sadece fiziksel şiddet hakkında bilgi isteyen anket, gruptaki kadınların yaklaşık yüzde 40 ının siziksel olarak  şiddete uğradığını belirtmiştir. Latin Amerika da ki aile içi şiddet’’Laviolancia privada^^ yani aile içinde gizli tutulan  şiddet olarak görülmektedir. Şili politik şiddet geçmişi olan  ataerkil bir kültür olarak  tanımlanmaktadır. Bu durum ise kadın dayağı  için  toleransı artırmaktadır.

Orta doğu:Haci Yahya  kadınlar tarafından  psikolojik  suiistimalin  en sık olarak  (kadınların yaklaşık olarak yüzde 75 i) daha sonra küçük oranlarla  fiziksel suiistimalin  (yüzde 20 nin altında ) cinsel suiistimalin (yüzde 13) deneyimlendiğini bulmuşlardır. Hacı Yahyanın  2002 de ataerkil bir ülke olan  Ürdünde yaptığı başka çalışmasında  çoğu Müslüman olan  350 den fazla evli kadına  karı dayak davranışını  incelemiştir. Hacı Yahya Ürdünlü kadınlar arasında  kadın dayağını meşrulaştırmak  (özellikle  kadın itaatkar olmadığında  ve kocasına saygı  duymadığında)  için güçlü bir eğilim olduğunu  tespit etmiştir.Ürdünlü kadınlar , kadınların dayak yemesini n  sebebinin kendi davranışları olduğuna ve dayağın kadınları daha iyi eşler  yapacağına  inanmaktadır.Bu kadınlar  ayrıca eşlerinin  saldırgan davranışlarını  gözardı etme eğilimindedirler.

Avrupa :Mccloskey,Trevisia,Scienti ve Pozzo (2002)  İtalya ve Amerikadaki  kadınların özelliklerini karşılaştımışlardır.Araştırmadaki tüm gruplar, fiziksel şiddete uğramakta ancak Amerikadaki kadınlar İtalyan kadınlara göre  daha fazla cinsel suistimale uğramaktadırlar. Önemli bir farklılık : İtalyan kadınları genellikle evliliklerini Amerikalı kadınlardan daha uzun  süre devam ettirmesidir. Bu durum ise ataerkil İtalyan aile yapısından kaynaklanmaktadır.

Horne tarafından  1991 de   Rusyada ki aile içi şiddet analizi yapılmıştır. Horne : Rusyadaki aile içi şiddetin  diğer batı ülkelerinden  en az  dört yada beş kez  daha fazla olduğunu belirtmiştir.

 Şiddetin sebebleri arasında  ise kadınların  düşük statüsünün ve Rus toplumundaki  geleneksel cinsiyet rollerinin  yeniden ortaya çıkışının  etkisi büyüktür.

Asya; 1997 de yayımlanan çalışmaya göre  Xu Çinde  1986 da  Chengdu daki 586 eli kadından  oluşan bir grubun yaklaşık yüzde 60 ının   psikolojik şiddetle birlikde  fiziksel şiddet gördüklerini belirtmiştir. Xu,Çini  ataerkil aile kültürü olarak tanımlamaktadır.

Aile içi şiddetin  özel mesele olarak görüldüğü ataerkil bir toplum yapısına  sahip bir diğer asya ülkesi  Japonyada Yoshihama (2005)  eş şiddetini incelemiştir. Buna göre eşler tarafından  psikolojik yada fiziksel şiddet yaşayan  64 kadına kadın örgütleri tarafından  yardım dilmiştir. Bu gruptaki kadınların yarıdan fazlası  hala şiddete maruz kaldıkları eşleri ile  evli kalmaktadırlar.

Afrika;Koeniğ ve arkadaşları (2003)  Ugandanın kırsal kesiminde 5000 den fazla  kadıdnı incelemişlerdir. Araştırmalar baskın olan kalıbın   kadınların kocalarının kabileleri ile kalması olduğunu  ve çok sayıda erkeğin  çok sayıda eş  ve cinsel partneri  olduğunu bulmuştur.  Kadınların yüzde 40 psikolojik olarak   yada sözel şiddet kurbanı , yüzde 30 u fiziksel  şiddet kurbanı olarak tespit edilmiştir. Eve iyi bakmamak   kocaya itaatsizlik  ve erkeğin fazla içki içmesi şiddet için en yaygın sebebler arasındadır.

 

Yorum Yaz

Adınız :

Yorumunuz :

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Yorumlar
Yorumlar yükleniyor...
Kocaeli Bizim Yaka Gazetesi

Karabaş Mah. Şehabettin Bilgisu Cad. Cebesoy Sok. Esentığ Apt. Kat: 1 (Eski Valilik Karşısı) İzmit KOCAELİ

İzmit Telefon: (0 262) 325 41 00

Bu sitenin sahip olduğu tüm resim, yazı ve makale hakları Bizim Yaka Gazetesi'ne ait olup kaynak gösterilmeden izinsiz bir biçimde kullanılamaz.
Ford English Time'ın reklamı hk. Medicalpark Yuvacık su BasiskeleSanayi
YEDİ İKLİM Kültür Okulları konak_dr Gürpınar su ibrahimoğlu